לבורסות מטבעות קריפטו יש תפקיד חשוב בהנעת האימוץ ברחבי העולם, אך אפילו הפעולות הגדולות ביותר מתמודדות עם אתגרים משמעותיים כאשר מנסים להרחיב את השירותים שלהן. הופעתו של ביטקוין ( BTC ) והפיתוח וההשקה שלאחר מכן של מטבעות קריפטוגרפיים רבים אחרים שינו את הדרך שבה אנשים מסתכלים על עסקאות ברחבי העולם. תלות במערכות בנקאיות מסורתיות היא כבר לא האפשרות היחידה העומדת לרשות אנשים.

רשתות בלוקצ'יין ומטבעות קריפטוגרפיים מסוגלים לעקוף מערכות פיננסיות קונבנציונליות ולאפשר לאנשים לבצע עסקאות ישירות, מבלי לעבור דרך מוסד ריכוזי. בעולם אידיאלי, מאובטח מבחינה קריפטוגרפית, משתמשים יבצעו עסקאות עמית לעמית, אבל יש כמה מחסומי כניסה עבור מי שלא מתחיל. לכן, רוב אלה החדשים בתחום הקריפטו משתמשים בבורסות כנקודות הכניסה שלהם למערכת האקולוגית כשהם ממירים את מטבע הפיאט שלהם למטבע הקריפטו המועדף עליהם. בשנת 2020, משתמשים מפונקים בבחירות עם המספר העצום של בורסות מטבעות קריפטוגרפיים הפועלים בעולם.

אף על פי כן, קומץ מהבורסה הללו מנסים לעלות קדימה ולהתבסס כמפעלים גלובליים באמת. אבל מהם האתגרים המרכזיים שעומדים בפניהם, וכיצד הם הלכו על בניית האימפריות שלהם?

מעשה ג'אגלינג

ברור שבניית בורסת מטבעות קריפטוגרפית מוצלחת דורשת כמות עצומה של זמן ומשאבים, כמו גם יכולת לדלג דרך מספר מכשולים בכל זמן נתון.

זה מורכב כאשר עובדים מעבר לגבולות ויבשות, בהתחשב בכך שלמדינות רבות יש תקנות וחוקים משלהן סביב השימוש במטבעות קריפטוגרפיים והעברה וזרימה של מטבעות פיאט. ג'יי האו, מנכ"ל OKEx, אמר ל-bitcoin IL כי ישנם מספר שיקולים שגורמים לסביבה עסקית מורכבת ומאתגרת, מה שאומר ש"רוב המנכ"לים בעסק הזה לא ישנים הרבה". הוא הוסיף:

"הגדלת בורסת מטבעות קריפטוגרפיים גלובלית היא כנראה אחד העסקים הקשים ביותר להיות בהם. ישנם אתגרים רבים ממשיכה ושימור של הכישרון הנכון ועד לאיחוד והרחבת בסיס המשתמשים שלך, הבטחת נזילות, עומק שוק והיצע מוצרים אטרקטיבי. אתה גם צריך לוודא שהבורסה חזקה ומאובטחת, יכולה להתמודד עם כמויות גבוהות לא צפויות של נפח ללא זמן השבתה, כל הזמן עומדת בדרישות הרגולטורים. רשימת האתגרים היא למעשה אינסופית”.

בראיון שנערך לאחרונה עם קוינטלגרף, צ'אנגפנג ז'או, מנכ"ל בייננס, הידוע גם בשם "CZ", הדגיש את החשיבות של קיום "חשיבה גלובלית" תוך שמירה על מודל עסקי בר קיימא. כדי לעשות זאת, CZ מאמינה שהבורסה צריכה להבין את הצרכים הספציפיים של משתמשים באזורים שונים. "יש לנו גישות שונות לשווקים שונים," הוא אמר עוד ל-bitcoin IL, והוסיף:

"כדי לנהל עסק גלובלי, עלינו לוודא שאנו תמיד מציעים תשתית מוצקה למשתמשים ולשפר הניסיון שלהם, שחשוב במיוחד עבור מרחב הקריפטו 24/7. לאחר מכן, יש לנו חברי צוות מקהילות שונות כדי לספק מוצרים ושירותים מותאמים אישית לשוק מקומי, ולהבטיח שהאסטרטגיה השיווקית שלנו מותאמת לתרבות, למנהג ולשפה המקומית".

ראש תחום העסקים והשווקים העולמיים של Huobi, Ciara Sun, חלק רעיון דומה, והדגיש שני שיקולים עיקריים שבהם התמקדה הבורסה מאז הקמתה: לוקליזציה ועמידה ברגולציה. סאן אמר ל-bitcoin IL כי הבנה טובה של הרצונות והצרכים של המשתמשים היא גורם מניע בהשקת תמיכה בחילופין באזורים חדשים:

"לוקליזציה לא אומר רק להציע את הבורסה בשפה חדשה . למשתמשים בשווקים ואזורים שונים לכל אחד יש העדפות, הרגלים ודרישות שונות, ולכן עלינו להתאים את עצמם לכל קהל ולספק למשתמשים המקומיים חוויות מותאמות במיוחד".

כפי שסאן מסבירה, ההבנה מדוע משתמשים במדינות או אזורים ספציפיים מחפשים להשתמש במטבעות קריפטוגרפיים מספקת גם כמה תובנות לגבי סוג ההצעות שיעבדו במקומות שונים: "אנחנו מבלים זמן רב בלימוד המורכבויות של שוק חדש לפני שנכנסים אליו".

קוינטלגרף דיבר גם עם BitMEX כדי לאמוד את דעותיו על ההיבטים המאתגרים ביותר של ניהול מבצע חוצה יבשות. דובר החברה הדגיש את תמיכת הלקוחות כמשימה לא מבוטלת וכזו הדורשת את הכמות הגבוהה ביותר ממשאביה:

"כפלטפורמת מסחר בנגזרים של מטבעות קריפטוגרפיים 24/7 המשרתת משתמשים מכל העולם, שלנו היכולת לספק תמיכה חלקה, ללא קשר לאזור זמן, היא חלק חשוב מהשירות שלנו. צוות תמיכת הלקוחות שלנו הוא כעת אחד הצוותים הגדולים בארגון שלנו ומציע תמיכה במספר שפות."

דובר הבורסה קראקן אמר לקוינטלגרף כי שיקולים רגולטוריים בתחומי שיפוט שונים הם מהאתגרים הקשים ביותר במונחים של ניסיון להקים בסיסי פעולה חדשים:

"הנחיות רגולטוריות ברורות חשובות כי הן עוזרות לקבוע אילו מוצרים אנחנו יכולים להציע ולמי אנחנו יכולים למקד את העסקים שלנו. אם נעשה כראוי, זה גם יכול להבטיח מגרש משחק שווה לכל המתחרים. בנוסף, החינוך ממשיך להיות מוקד גם אצלנו, מכיוון שיש גם פערי מודעות וגם ידע בכל הנוגע לקריפטו וליתרונותיו".

ניווט במים הגלובאליים

לכן, אנו באתר ביטקוין ישראל, יודעים שהפיכתה לבורסת מטבעות קריפטוגרפיים גלובלית היא גם לא מאמץ חד משמעי, שכן אין גוף רגולטורי אחד שקיים עבור התעשייה. בהתחשב בכך שמטבעות קריפטוגרפיים קיימים קצת יותר מעשור, הרגולציה תלויה מאוד במדינות בודדות ובחוקיהן.

בהתחשב בכך שרוב המוסדות הפיננסיים ברחבי העולם מתמודדים עם אמצעי בקרה קפדניים מצד גופים רגולטוריים, בורסות מטבעות קריפטוגרפיים נאלצו לאמץ פרקטיקות דומות. רבות מהפעולות הללו חייבות לציית להנחיות הכר את הלקוח שלך ו- איסור הלבנת הון כדי לפעול.

כפי שהסביר Hao של OKEx, החברה לוקחת הנחיות מההנחיות של Financial Action Task Force, או FATF, כאשר היא מחפשת להסתעף לאזורים חדשים. עם זאת, האו מאמין שגוף עולמי המפקח על רגולציה של מטבעות קריפטוגרפיים הוא תרחיש לא סביר, שמאלץ את הבורסה להחזיק צוות משפטי גדול על הסיפון על מנת להבטיח ציות בכל תחום שיפוט שבו פועלת הבורסה:

" אני חושב שיהיה קשה מאוד להקים רשות רגולטורית גלובלית עבור המרחב הזה מכיוון שלכל תחומי השיפוט יש חוקים ודרישות משלהם. הם גם משתנים כל הזמן ככל שהתעשייה מתפתחת".

ה-Sun של Huobi הבינה את החשיבות שיוחסה לעמידה ברגולציה על ידי ההחלפה שלה כחלק בסיסי מהמודל העסקי שלה. "זה חיוני שבורסת קריפטו תעמוד בכל הדרישות הרגולטוריות המקומיות עם הרישיונות המתאימים לפעולה", אמרה סאן והוסיפה: "זה דורש כמות עצומה של זמן ומאמץ ורוב הבורסות ה'גלובליות' לא ממש מתעסקות בזה אבל אנחנו מאמין שזה קריטי."

נקודת מוצא מרכזית מרוב הבורסות היא המשימה המאתגרת של ניווט בנוף גלובלי שיש לו פרמטרים רגולטוריים וחוקים שונים בתכלית. סאן הודתה כי מדובר בהתחייבות קשה, אך אמרה כי הנמל הראשון להתקשרות הוא עמלות ניירות ערך והחליפין של מדינה או אזור והרגולטורים הפיננסיים שלה, והוסיפה: "עדיין אין הסכמה עולמית לסיווג והסדרת דיגיטל. נכסים, כך שכל שוק הוא ייחודי עם המורכבויות שלו".

CZ של בייננס אמר ל-bitcoin IL כי היעדר גוף גלובלי השולט בכל השווקים נובע מהעובדה שתעשיית הקריפטו עדיין בחיתוליה, כלומר, הבורסות צריכות לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הרגולטורים בכל מדינה:

"אם לקחת את ארה"ב לדוגמא, יש לה מערכות חוקיות ותאימות מבוססות, שבהן בורסת קריפטו צריכה לבקש רישיונות שונים ממדינות שונות כדי לשרת את אזרחי המדינות הללו. […] עבור בייננס, אנו תמיד עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלות מקומיות וסוכנויות רגולטוריות ופועלים בהתאם לכל תחומי השיפוט שאנו משרתים."

הדובר של קראקן הדגיש כיצד פעילות ביבשות שונות דורשת ציות ספציפי לגופים רגולטוריים וכלבי שמירה ולכללים שהם קבעו. שיקולים אלה עמוקים יותר מסתם שמירה על תקנות KYC, AML ו-FATF; הם כוללים גם מעקב אחר סנקציות של ארצות הברית, כלומר, אסור לקראקן לפעול במדינות מסוימות. הדובר הוסיף: "אנחנו גם מודעים יותר ויותר לשמירה על ציות לתקנות הגנת מידע גלובליות, כמו תקנת הגנת המידע הכללית (GDPR) באירופה".

הדובר של BitMEX אמר שגורם מפתח להצלחה יסתכם ביכולת של בורסה להסתגל לפרמטרים רגולטוריים ככל שהיא תמשיך להתפתח. בנוסף, הבורסה רואה שרגולטורים בכל רחבי העולם מגבירים את העניין שלהם בקריפטו, ומוסיפים:

"אנו מברכים על המאמצים שלהם, מכיוון שהם יסייעו לבסס סטנדרטים גבוהים יותר לשוק המטבעות הקריפטוגרפיים שיעמדו בבסיסם התקדמות קבוצת הנכסים הזו שצומחת במהירות. אנו מאמינים שהפלטפורמות המצליחות של העתיד יהיו אלו שיוכלו לאמץ ולשמור במהירות על הסטנדרטים הללו".

התחברות למערכות מדור קודם

התפשטות המטבעות הקריפטוגרפיים הייתה איטית ויציבה בעשור האחרון, אך התעשייה כבר הפכה את הנוף הפיננסי המסורתי למודע לעצמה. עם זאת, "החדש" עדיין צריך להתחבר ולהיות תואם ל"הישן". על מנת ליצור נגישות למשתמשים חדשים, בורסות מטבעות קריפטוגרפיות צריכות ליצור שערים פיאטים לפלטפורמות שלהן, מה שדורש בניית קשרים ותאימות עם המערכת הפיננסית המסורתית.

קראקן הציע את ההסתכלות שלו על המפגש בין מטבעות קריפטוגרפיים לבנקאות מסורתית, והודה שהיחסים בין השניים חשובים לאימוץ הראשון. עם זאת, האדישות של חלק מהמוסדות הבנקאיים והקושי להתממש ולעבוד עם ארגונים כאלה הם עדיין אתגר, שכן זה "גוזל זמן להשלים עם שותפים אלה", הצהירה החברה והוסיפה:

"למרות נוכחותם של בנקים רבים צופים פני עתיד, רבים אחרים שונאי סיכונים בצורה קיצונית (ולא לצורך) בכל הנוגע לקריפטו. זה מצער מכיוון שהם מונעים מהלקוחות שלהם הזדמנויות לעסוק ולהפיק תועלת מההזדמנות החדשה והמרגשת הזו."

אתגרים נוספים נוצרים על ידי מדינות המנסות ליישם חוקים קיימים כדי לשלוט בשימוש במטבעות קריפטוגרפיים. כפי שהאו הסביר, "זהו עזרה ומכשול" לצמיחת השימוש במטבעות קריפטוגרפיים, מכיוון שמדינות מסוימות פיתחו תקנות קריפטו כשהבינו שלא ניתן להתאים את המסגרת הנוכחית, בעוד תחומי שיפוט אחרים עדיין בפיגור. הוא הוסיף: "זה יכול להזיק למטבעות קריפטוגרפיים מכיוון שהכל תלוי באופן שבו מגדירים קריפטו מלכתחילה."

עבור CZ של בייננס, הרגולציה אינה בהכרח מנוגדת למטבעות קריפטוגרפיים. CZ מאמינה שתמיכה ברגולציה יכולה להניע חדשנות ולעזור לעצב את תחום הקריפטו והבלוקצ'יין, בדומה לאבולוציה של מסחר במט"ח: "בהתחשב בכך שתעשיית המט"ח ותעשיית הקריפטו, שניהם מונעות על ידי טכנולוגיות גבוהות, חולקות קווי דמיון, רגולציה במט"ח יכולה לשמש אסמכתא טובה לרגולטורים לגיבוש מסגרות רגולטוריות תומכות יותר לתעשיית הקריפטו".

ה-Sun של Huobi מאמין שיש גישה משתנה כלפי מטבעות קריפטוגרפיים מצד הרגולטורים והמערכת הפיננסית המסורתית, כאשר הם משיגים אט אט הבנה של מערכות קריפטו ובלוקצ'יין: "זה רק טבעי שרגולציית המט"ח ומערכות הבנקאות עדיין לא לגמרי. תפס", אמר סאן, והוסיף כי "הרגולציה הנוכחית ממשיכה להתפתח ככל שהרגולטורים מסתגלים לנוף הפיננסי המשתנה".

סאן אמר לקוינטלגרף שכתוצאה מכך, יותר ויותר מוסדות בנקאיים ופיננסיים מסורתיים מצטרפים לטכנולוגיה ופותחים תמיכה למטבעות קריפטוגרפיים ובורסות:

"אנחנו גם רואים פחות התנגדות מצד מוסדות פיננסיים ותיקים ובנקים. […] יצרנו שותפות עם בנקים כדי לאפשר שערי פיאט למשתמשים מקומיים במספר שווקים, אז למרות שעדיין יש התקדמות, אני מאמין שהמערכת הבנקאית הוותיקה נעה מהר מהצפוי".

עולם משתנה ללא הרף

כפי שהדגישו הנציגים השונים של בורסות מטבעות קריפטוגרפיים אלו, סביבת המטבעות הקריפטוגרפיים העולמית היא מורכבת. בנייה והשקה של בורסת מטבעות קריפטוגרפיים היא מאמץ טכני ומאתגר בפני עצמו. נטילת חילופין זו והשקת תמיכה בתחומי שיפוט שונים מוסיפה שכבות מרובות של מורכבות הדורשות כמות מוגזמת של משאבים ואנרגיה.

בהתחשב במאמץ הנדרש, בורסות אשר בונות לאט טביעת רגל גלובלית הן בוודאי בחזית התעשייה ודוחפות את האימוץ והקבלה של מטבעות קריפטוגרפיים ברחבי העולם.