הונג קונג, אחד מהמרכזים הפיננסיים המשמעותיים והמובילים בעולם, מילאה תפקיד גדול בפיתוח מטבעות קריפטוגרפיים. לדוגמה, הטריטוריה הסינית הולידה כמה מחברות הקריפטו המבוססות והמצליחות ביותר עד כה, כולל בורסת נגזרות הקריפטו FTX, יחד עם פלטפורמת הנכסים הדיגיטליים Crypto.com.

אנו באתר ביטקוין ישראל, יודעים שעם זאת, מכיוון שטריליוני דולרים נסחרים באופן קבוע דרך בורסות קריפטו שנוסדו בהונג קונג, "העיר האנכית" מכילה גם שפע של חנויות קריפטו פיזיות ללא מרשם. אנרי ארסלניאן, מוביל קריפטו של PwC ויו"ר לשעבר של איגוד הפינטק של הונג קונג, אמר ל-bitcoin IL שמספר ברוקרי הקריפטו המסורתיים של OTC בהונג קונג בהחלט בולט. "אלו ממש חנויות לבנים וטיט לציבור הקמעונאי", אמר.

מקור אנונימי אמר עוד ל-bitcoin IL שבזמן שטייל ​​ברחבי הונג קונג, הוא לא יכול היה שלא להבחין בעלייה עצומה בבורסות הקריפטו OTC, שחלקן אפילו מספקות גישה לכספומטים של מטבעות קריפטוגרפיים.

תמונה של בורסה קמעונאית של OTC בהונג קונג שנתפסה על ידי מתבונן אנונימי

חנויות קמעונאיות של OTC הונג קונג [5900 חנויות של הונג קונג] [5909] 4900 בהשוואה לאזורים כמו ארצות הברית או אירופה שבהם קנייה ומכירה של מטבעות קריפטוגרפיים בבורסות מוסדרות היא קלה למדי, חזיתות הקריפטו הפיזיות של הונג קונג הן סימן מסחרי ייחודי המספק לאנשים דרך נוספת לגשת לקריפטו.

קלווין יונג, מנכ"ל ומייסד הונג קונג Digital Asset Exchange, או HKD, שפך אור על העניין. יונג אמר ל-bitcoin IL כי בורסת הקריפטו HKD נוסדה בשנת 2019, החנות הפיזית הוקמה בינואר השנה וכי הם מעסיקים למעלה מ-30 אנשי צוות כדי לספק שירות לקוחות.

מקור תמונה: HKD

יונג ציין עוד שהבנק של החנות של HKD פועל להרוויח באופן דומה את הגישה המסורתית ללקוחות. קניית קריפטו, יחד עם גישה לשירותי ייעוץ אישיים. ככזה, הוא מאמין שסביר להניח שחנויות קמעונאיות יהיו מגמה עולמית שמתקדמת קדימה ככל שהקריפטו הופך למיינסטרים:

"ככל שיותר משקיעים ומשקיעים מוסדיים יכנסו לתעשייה והמטבע הדיגיטלי יהפוך למיינסטרים, תהיה נטייה לפתוח חנויות פיזיות בשילוב עם פלטפורמות מקוונות”.

יונג הוסיף כי הוא מאמין שאמון רב יותר נבנה בין HKD לבין בסיס המשתמשים שלה בשל נוכחותו הפיזית. "המשתמשים שלנו הם בעיקר בין הגילאים 40 עד 70. בסיס לקוחות מבוגר יותר חשוב ליצירת אימוץ מיינסטרים מכיוון שרבים מהאנשים האלה עדיין מחזיקים במטבע פיאט וסומכים רק על מערכות פיננסיות מסורתיות", הוא ציין.

מעניין שלא רק הדור הישן רוכש קריפטו במקומות הפיזיים האלה. Priscilla Ng, מייסדת Coiner HK – עוד בורסה קמעונאית של הונג קונג OTC – אמרה ל-bitcoin IL כי CoinerHK הושק בתחילת 2020 כדי להתמקד בשוק הנשי: "רצינו ליצור שוק לנשים כי אנחנו רוצים לקדם את הרעיון ש נשים יכולות להיות עצמאיות כלכלית ולתרגל השקעה עצמית."

ככזה, נג שיתפה כי הלקוחות של CoinerHK הם בעיקר נשים, בדרך כלל בגילאי 20 עד 50 וכ-70% מהן סוחרות במזומן עבור קריפטו. כמו כן, ציין כי ל-CoinerHK יש שני חנויות פיזיות באזור הזהב של הונג קונג.

מקור תמונה: CoinerHK
בורסות OTC יכולות לספק ללקוחות הזדמנויות גדולות יותר: "אנחנו מתייחסים אליהם כאל חברים בעת המסחר וגם נותנים ללקוחותינו אמון בנו מכיוון שיש לנו מיקומים פיזיים." נג ציין עוד כי מיקום Wanchai של CoinerHK משמש גם כגלריית אמנות הכוללת אסימונים לא ניתנים לשינוי (NFTs).

תקנות עלולות לדחוף החוצה חילופי OTC פיזיים

בעוד שחילופי OTC crypto ומטבעות פיזיים מופיעים כמו HKD. כדי לספק גישה גדולה יותר לקריפטו ברחבי הונג קונג, מספר סיכונים רגולטוריים קשורים למפעלים מסוג זה.

לדוגמה, ארסלניאן הסביר שבנוסף ללקוחות קבועים, תיירים סיניים היבשתים היו לקוחות יעד עבור מפעלים אלה. הוא ציין שרבות מהחנויות הללו ממוקמות באזורים תיירותיים כדי למשוך משתמשים, אך הן מושכות במיוחד את התיירים הסינים בשל איסור הקריפטו בסין : "אפשר להניח שאם תיירים סיניים יבקרו. הונג קונג, שום דבר לא ימנע מהם לקנות קריפטו בחנויות ה-OTC האלה."

בהתחשב בכך, ארסלניאן סבורה שיכולה להיות עלייה במספר מרכזי OTC קמעונאיים בהונג קונג עקב זרם התיירים הסינים המעוניינים לקנות קריפטו. מצד שני, ארסלניאן הזכיר כי הונג קונג  המסגרת הרגולטורית הקרובה לבורסות קריפטו עלולה לגרום לסגירה מוחלטת של חנויות אלה.

כפי שדיווח קוינטלגרף בעבר, השירותים הפיננסיים והמשרד האוצר של הונג קונג שוקלו גישה לקריפטו.  לתיקים עם לפחות מיליון דולר בנכסים. אם יעברו, ההנחיות החדשות יגבילו את גישת הקריפטו לכ-93% מאוכלוסיית העיר.

למרות שזהו אתגר גדול עבור חנויות OTC פיזיות, העיר ארסלניאן שחנויות OTC עשויות פשוט להעביר את פעילותן מתחת לאדמה. עם זאת, הוא ציין כי הדבר יהווה סיכון מוגבר ללקוחות: "במקרה שמשהו ישתבש, הציבור הוא פחות סיכוי לדווח עליהם לרשויות".

לגבי תקנות לא ודאות, יונג העיר כי האתגר הגדול שעומד כעת בפני HKD הוא להבין אם הונג קונג תאפשר בקרוב רק למשקיעים מוסדיים להשקיע בקריפטו: "תהיה לזה השפעה גדולה על העסק שלנו". Arslanian הוסיף כי בורסות קריפטו מוסדרות שאינן יכולות לתת שירות ללקוחות קמעונאיים זה משהו שקהילת הקריפטו מתנגדת מאוד, שכן זה יכול מאוד לגרום למשתמשים לפנות לפלטפורמות לא מוסדרות.

למרבה הצער, Arslanian ציין עוד שזה יהיה מאוד מאתגר עבור חנויות OTC פיזיות לקבל את הרישיונות הנכונים, גם אם הם מנסים להיות מוסדרים במלואם. נכון לעכשיו, Yeung הזכיר ש-HKD דורש רק מזהה וכתובת חוקיים כדי לקנות ולמכור קריפטו בבורסה.

מעניין לראות שכרגע, בורסת הקריפטו המוסדרת היחידה בהונג קונג היא OSL, שהיא גם יחידה של קבוצת BC הנתמכת ב-Fidelity . מנהל OSL וראש חילופי דברים אנדרו וולטון הסביר ל-bitcoin IL ש-OSL נבנה בכוונה מתוך מחשבה על תקנות, ואף תרגל רגולציה עצמית לפני שחלק מהחוקים הנוכחיים נחקקו.

בנוסף, וולטון שיתף ש-OSL היה סבא במסגרת חוק שירותי התשלום של סינגפור , או PSA, ובנוסף ביקש אסימון תשלום דיגיטלי [19459, רישיון DPT, או DPT 19459, דרך הרשות המוניטרית של סינגפור. אישורים רגולטוריים מרשימים אפשרו לאחרונה ל-OSL להרחיב את עסקיה לאמריקה הלטינית. "באמריקה הלטינית, המוצר OSL Exchange יהיה זמין תחילה למשקיעים מוסדיים ומקצועיים באזור, במקסיקו, קולומביה וארגנטינה. הצעת ה-LatAm של OSL תחפש גם רישוי מתאים ככל שיתרחשו התפתחויות רגולטוריות ברחבי האזור", הוסיף וולטון.

דרושים משקיעים קמעונאיים מנקודת מבט עסקית

בעוד שהמאמצים של OSL אכן בולטים, ארסלניאן ציין כי הכנסות רבות נוצרות בדרך כלל מלקוחות קמעונאיים שקונים ומכירים את הקריפטו הקמעונאי בבורסות ובבורסות. תזרים, בתורו, מושך לקוחות מוסדיים. ככזה, הוא ציין שהנכונות של הונג קונג לכפות על בורסות קריפטו לספק רק משקיעים מוסדיים היא בקשה קשה מנקודת מבט עסקית. למרות שזה יכול להיות, וולטון ציין כי OSL ראתה עלייה משמעותית בעניין מהמגזר המוסדי במהלך השנה האחרונה.

בהתחשב באי הוודאות הרגולטורית המתמשכת לגבי מטבעות קריפטוגרפיים, ארסלניאן הזכיר שייתכן שהונג קונג מתאימה ביותר למשקיעים מוסדיים, בעוד שסינגפור יכולה להיות הגיונית יותר עבור לקוחות קמעונאיים.