עם שמועות שגופי רגולציה יקבלו בקרוב קרן ביטקוין טהורה ( BTC ) הנסחרת בבורסה, חשוב להבין את המסע של חלק מהקרנות הראשונות מבוססות הקריפטו. תעודות סל שאושרו לאחרונה על ידי סוכנויות ממשלתיות. רשות ניירות ערך של ארצות הברית אישרה תעודת סל צמודה לביטקוין , ונתנה למשקיעים את ההזדמנות לקבל חשיפה לביטקוין דרך שוקי המניות, והקבלה האחרונה הייתה כי של ProShares Bitcoin Strategy ETF , שהחלה להיסחר ב-NYSE Arca ב-19 באוקטובר. חשוב לציין שהקרנות הנ"ל הנסחרות בבורסה אינן תעודות סל של קריפטו טהורות והן עוקבות רק אחר אחת מהן מניות של חברות קשורות או חוזים עתידיים. ה-SEC עדיין לא אישר תעודת סל קריפטו טהורה, בניגוד לקנדה באביב כאשר הרגולטורים אישרו שלושה Ether Ether ( [0195) Ether ( [199) תעודות סל מבוססות שלוש חברות שונות: Purpose Investments, Evolve ETFs ו-CI Global Asset Management. למרות החדשות הטובות של הרגולטורים שמתחילים לקבל תעודות סל קריפטו, נותרו שאלות רבות לגבי מדוע היו כל כך הרבה אתגרים ברישום שלהן. בסתיו הזה, היו הרבה ציפייה וספקולציות לגבי מהן תעודות סל ואיך הן יכולות להגביר – או להפריע – לשוק הקריפטו בכללותו. להלן הבעיות, האתגרים והעתיד האפשרי של קרנות נסחרות בבורסה מגובות קריפטו.

אי התאמה רגולטורית

קרנות הנסחרות בבורסה, באופן כללי, הן קרנות השקעה העוקבות אחר סל נכסים בבורסה וניתן לסחור אותן באותו אופן כמו מניות רגילות. אמנם יש תעודות סל כמעט לכל נכס, אבל הבעיה עם קריפטו היא שעדיין קיימת אי ודאות בקרב הרגולטורים לגבי כיצד להגדיר ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים וכיצד להגן על הצרכנים מפני סיכון חשיפה. נושאים אלו עלולים להוות אתגר כאשר תעודות סל בעלות קריפטו טהור מתחילות להופיע בשוקי המניות, שכן חוסר בהירות רגולטורית עלולה לגרום לבעיות ברגולציה בגופים לאומיים שונים וברחבי העולם. לסוכנויות הרגולציה הפיננסיות השונות של ארצות הברית, למשל, יש דעות שונות – לעתים סותרות – לגבי מה הם מטבעות קריפטוגרפיים, במיוחד כשמדובר במיסוי ומסחר. בשנת 2020, הרגולטור הפיננסי הראשי של צרפת, Autorite des Marches Financiers (AMF), הגיב להנחיית הנציבות האירופית לגבי מה שנקרא "נכסי קריפטו זה עדיין", וקבע כי מוקדם להגדיר אותם במפורש. דובר אמר ל-bitcoin IL בזמנו :
"ה-AMF סבור שמתן סיווג מדויק המיושם על נכסי קריפטו עלול להיות מוקדם בשלב זה. רק לאחר משוב מוצק נוכל לשפוט את הרלוונטיות של סיווג מדויק (למשל 'אסימוני שירות', 'אסימוני אבטחה', 'אסימוני תשלום', 'מטבעות יציבות' וכו').
מנהל הקרן הצרפתי Melanion אושר לאחרונה תעודת סל שלה , בתקווה שמניותיה יעקבו אחרי מחיר הביטקוין, תחילה בשוק הצרפתי ובקרוב בשווקים רבים אחרים ברחבי אירופה . קוינטלגרף פנה אל ג'אד קומייר, מייסד ומנהל הכספים הראשי של מלניון, שהזכיר כי מכיוון שלא ניתן בשוק האירופי לחשוף ישירות משקיעים לביטקוין באמצעות התחייבויות להשקעה קולקטיבית בניירות ערך להעברה (UCITS) ) framework – שהוא "פורמט המשמש 99% מתעודות הסל הרשומות באירופה" – החברה נאלצה להתחכם וליצור "מתודולוגיית בניית אינדקס ייחודית בעולם המודדת את חשיפת הביטקוין של חברות". המשמעות היא שתעודת הסל עוקבת אחר מניות של חברות שמשקיעות בביטקוין, כרות ביטקוין או מעורבות אחרת בשוק הקריפטו, אך היא אינה מכילה את הביטקוין עצמו. "המדד בוחר את החברות החשופות ביותר לביטקוין, ומשקל אותן לפי המתאם ההיסטורי שלהן (בטא) לביצועי הביטקוין", אמר קומייר.

פחדים מול סיכונים?

עדיין עשויים להיות סיכונים הקשורים בנכסים תנודתיים מאוד כמו מטבעות קריפטוגרפיים, במיוחד עם תעודת סל ביטקוין מגובת חוזים עתידיים. תעודות סל עתידיות של ביטקוין עוקבות אחר סל חוזים עתידיים ולא ביטקוין עצמו. מכיוון שהמחיר העתידי של ביטקוין עשוי להיות שונה ממחיר הספוט, קיימת אפשרות שתעודת הסל לא תעקוב במדויק אחר מחיר הביטקוין, מה שחושף את מחזיק הסל לסיכון מסוים. המונח "קונטנגו" מתייחס למצב שבו המחיר העתידי גבוה ממחיר הספוט, בעוד ש"החזרה לאחור" היא כאשר המחיר העתידי נמוך ממחיר הספוט. קשורים:  קריפטו שובר את מחסום תעודות הסל של וול סטריט: רגע פרשת מים או פער? יתר על כן, תנודתיות גבוהה זו פירושה שרגולטורים יכולים לעבור ליישם יותר הגנה על משקיעים , במיוחד לאחר ניסיון הקפיצה בשוק. ששת החודשים האחרונים. זה מעלה את השאלה: האם קרן הנסחרת בבורסה יכולה לעזור להפחית את הסיכונים הנלווים לתנודתיות? עם הקבלה והיישום הטריים של תעודות סל עתידיות קריפטו – המודל האחרון הנסחר כעת בבורסת ניו יורק – זה יכול "לפתוח את הדלתות לכסף ה'אמיתי' לצעוד מכיוון שלעת עתה, מוצרי הביטקוין הקיימים זכאים לכיסי השקעה קטנים, והביטקוין עצמו מסובך מאוד להכניס לתיק רגיל", קבע קומאייר. חשיפה רצינית יותר לשווקים, גם אם באמצעות חברות המשקיעות בביטקוין, עלולה לדחוף את השוק לפיצוץ ו/או יציבות. יתכן שהשינויים בשוק הקריפטו יכולים לדחוף לקבל יותר תעודות סל, כאשר שוק המניות לומד כיצד לקיים אינטראקציה עם שוק הקריפטו – ולהיפך. עם תעודות סל שעוקבות אחר חברות שמשקיעות בקריפטו והתחלת תעודות סל מבוססות עתיד, האם זה יכול להוביל לאימוץ נרחב יותר של השקעות קריפטו בכללותה?